Wiosenne porządki, czyli o oczyszczaniu

Poprzedni tydzień zakończyłam w niedzielę japońską ucztą, poprzedzoną tamagową medytacją. Bieżący rozpoczął się od diety oczyszczającej, która trwała 5 dni. Czy była trudna? I tak, i nie. Bywały cięższe chwile, ale wszystko jest do wytrzymania, jeśli wiemy jaki jest powód i cel. Właśnie teraz, na wiosnę, jest najlepszy czas na porządki. Dla tych, którzy o oczyszczaniu wiedzą niewiele albo nic, chcieliby spróbować ale nie wiedzą jak zacząć, albo próbowali, ale poddali się, mam parę zaleceń ajurwedyjskich.

Po co komu oczyszczanie

Ajurewda przywiązuje do oczyszczania ogromną wagę. Proponuje wiele technik oczyszczania, ale każda terapia rozpoczyna się od oczyszczania przewodu pokarmowego, ponieważ zabrudzony (gromadzi się w nim chorobotwórcza AMA), obniża odporność i blokuje cały organizm, w tym również proces leczenia.

Jeśli myślisz, że twój organizm nie wymaga oczyszczania, jesteś w błędzie. Gromadzi się w nim mnóstwo odpadów, które częściowo są eliminowane w sposób naturalny. Jednak nasz organizm nie jest przystosowany do ciągłego znoszenia przejadania się, złej diety, chemii, którą zjadamy, wypijamy, wdychamy. Stres osłabia mechanizmy automatycznego oczyszczania i w ten sposób powstaje bałagan. Nie używany pokój po jakimś czasie wymaga przynajmniej odkurzenia, a co dopiero taki, w którym ciągle coś się dzieje!

Oczyszczanie jest połączone z poszczeniem. Dlaczego? Ponieważ ciężko pozamiatać ulicę, kiedy sunie przez nią tłum ludzi.

Posty zalecane są przez lekarzy medycyn naturalnych ale są obecne także w naszych tradycjach np. coraz mniej postny „postny piątek” czy Wielki Post. Klimat europejski, wymuszał również okresowe poszczenie w okresie jesienno-zimowym. Co ciekawe nie wpływało to na osłabienie organizmów, a wręcz na ich wzmocnienie, wykorzystując energię oszczędzoną na mniejszej pracy związanej z trawieniem i przekierowanie jej na regenerację i oczyszczanie.

Kiedy i jak często

Ajurweda zaleca:

  • codzienne rytuały oczyszczające (będzie o tym na blogu wkrótce)
  • co tygodniowe posty (jeden dzień, jak „postny piątek”)
  • co kwartał dieta oczyszczająca (zmiana pór roku / sezonów)
  • raz w roku – panchakarma (tak jak 40-dniowy Wielki Post, trwa min kilka tygodni)

Dlaczego warto regularnie

Przede wszystkim profilaktyka. Jeśli zadbasz na bieżąco o czystość rur w łazience, nie ulegną one zatkaniu. Bardzo trudno jest usunąć zator, kiedy już powstał. Duże oczyszczanie to już poważne przedsięwzięcie, jak wyrzucenie wszystkiego z szafy i poukładanie od nowa. Kto jednak nie znalazł się choć raz w takiej sytuacji, że wyrzucone w celu generalnych porządków rzeczy z szuflad, przerosły nieco nasze siły i czas? Tak samo jest z naszym organizmem. Lepiej porządkować go na bieżąco, nie czekając aż coś się zablokuje.

Jak się oczyszczać

Rytuały codzienne i doroczną panchakarmę opiszę w kolejnych wpisach. Tymczasem spróbuj wprowadzić stosunkowo proste zabiegi, które powtarzane przez kilka tygodni, czy miesięcy, dadzą na pewno dobre efekty.

  • raz na tydzień – jeden dzień postny (na podtrzymanie efektu oczyszczania i bieżące „porządki”)

Dzień postny może być przysłowiowym dniem „o chlebie i wodzie”, bardziej nawet „o wodzie”. Jeśli jesteś typem KAPHA, lub czujesz się na siłach, możesz spróbować, wówczas przez cały dzień pijesz jedynie ciepłą wodę lub herbatki ziołowe. Lżejszą wersją jest dzień oparty jedynie na sokach (świeżo wyciskanych) lub pokarmach płynnych. Najłatwiej będzie zastosować mono-dietę, opartą np. tylko na owocach lub tylko na warzywach.

  • raz na kwartał (zmiana pór roku), albo kiedy czujemy się „cieżko”  – kilkudniowa (5-7-10) dieta oczyszczająca

5-dniowa ajurwedyjska dieta oczyszczająca

Dieta jest bardzo prosta do zapamiętania. Przez pierwsze dwa dni jesz jedynie owoce (soki, surowe owoce, owoce gotowane, pieczone). Pijesz herbatki ziołowe, ciepłą wodę. Kolejne trzy dni, jesz jedynie warzywa (zupy – bez wywaru mięsnego czy śmietany, warzywa duszone, na parze, surowe, sałatki, soki warzywne). Aby wyrobić sobie dobre nawyki oraz wyregulować trawienie, dobrze jest zaplanować 3 duże posiłki i dwie przekąski.

Przeciwwskazania

Terapii oczyszczającej nie należy traktować jako środka zaradczego na wynik obżarstwa czy jako diety odchudzającej. Nie należy stosować jej zbyt często, zwłaszcza dotyczy to osób typu VATA.

W trakcie trwania diety będziesz osłabiony. To naturalne, ponieważ organizm nie dostaje tyle pożywienia co zwykle, dodatkowo zajmuje się oczyszczaniem. Może pojawić się ból głowy, który związany jest z eliminacją toksyn (zwłaszcza przez jelito grube) oraz odwodnieniem (należy pić dużo wody).

W związku z tym warto wybrać na dietę czas, kiedy nie masz zbyt wielu obowiązków, ważnych spraw, zrezygować z nadmiernej aktywności. Organizm, który nie jest oczyszczony, ma obniżoną odporność. Wzrośnie ona po oczyszczeniu, ale w trakcie diety, kiedy jesteśmy osłabieni, odporność spada. Dlatego nie należy zaczynać diety kiedy jesteś tuż po chorobie, w trakcie przeziębienia, gorączki, miesiączki.

Post głodówkowy, może uruchomić procesy naprawcze, które wiążą się z „dopalaniem” się, przygaszonych ognisk zapalnych (czasem nawet bardzo starych). Możesz więc nagle dostać bólu zęba, dawno pozornie wyleczonego, bólu ucha czy temperatury. To pozytywny efekt, choć mało przyjemny. Oczyszczanie organizmu na bieżąco, lżejszymi metodami, zapobiegnie takim niemiłym niespodziankom. Decydując się na dłuższe głodówki, zasięgnij porady specjalisty w tym temacie i dobrze się do nich przygotuj.

Moja dieta 5-cio dniowa

Stosując jednodniowe posty raz na tydzień, można poprawić przemianę materii, zwiększyć odporność i kontrolować wagę. Kiedy wprowadziłam tą praktykę do swojego życia, po każdym „postnym” piątku ubywało mi 1 kg. Nadrabiałam wprawdzie 1/2 kg do następnego piątku, ale po kolejnym dniu postu, byłam już w sumie 1/2 kg do przodu. Post umożliwia odpoczynek, dotrawienie nadmiaru, eliminację toksyn.

Kiedy tylko czuję się „cięższa” i bardziej „wypełniona” w środku, a także ospała czy smutna, wybieram ajurwedyjską oczyszczającą dietę 5-dniową. Nie jest skomplikowana i wiem, że po niej będę czuć się wolna – lekko i szczęśliwie, nie tylko z powodu utraty paru kilo.

Moim kluczem do wytrwania jest zaplanowanie posiłków, ich różnorodność, nie robienie długich przerw między posiłkami, odpoczywanie, kładzenie się wcześniej spać, wypijanie dużej ilości wody, ratowanie się w czasie napadu głodu gorącymi napojami/wodą, przygotowanie przekąsek – owoców czy pokrojonych warzyw. W zimnym europejskim klimacie dieta ta może wzmóc odczucie zimna, można temu zaradzić pijąc gorącą wodę z imbirem i cytryną, która również przyspieszy odklejanie i eliminacje AMA. W uspokojeniu umysłu pomocna będzie medytacja czy masaż olejowy. Uczucie głodu w czasie diet oczyszczających jest często wywołane nie głodem, a podrażnieniem śluzówki przewodu pokarmowego przez toksyny, które właśnie przez ten system są wydalane.

W czasie diety, może pojawić się w jej początkowej fazie grubszy nalot czy niesmak na języku (w tym pomoże czyszczenie języka), częstsze oddawanie stolca i moczu, także o nieprzyjemnym zapachu, nieprzyjemny zapach potu. Przyczyną są znów toksyny, eliminowane różnymi drogami.

Efekt po 5 dniach? U mnie, tym razem – 2 kilo mniej, uczucie „pustego” brzucha, wzrost energii i jasności myślenia, poprawienie nastroju, czysty, różowy język. Dodatkowo niezwykle dowartościowujące uczucie satysfakcji z własnej silnej woli. Aby nie utrudniać sobie życia, warto zaplanować oczyszczanie na okres, kiedy nie ma w pobliżu świąt, imprez czy wyjazdów. Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal … ;)

Dieta owocowo-warzywna jest zalecana również przez doktor Ewę Dąbrowską, jako dieta lecznicza i jeśli chcesz poczytać więcej o tej metodzie, z perspektywy zachodniej a nie ajurwedyjskiej, bardzo serdecznie polecam jej książki np. Przywracać zdrowie żywieniem oraz stronę.

I na koniec. Pamiętaj, że poza sprzątaniem, nawet regularnym, warto przyjrzeć się swoim codziennym przyzwyczajeniom. Skorygowanie nawykowego „bałaganiarstwa”, może zaoszczędzić ci wiele trudu i czasu.

Komentarze 2 to “Wiosenne porządki, czyli o oczyszczaniu”

  1. AMA – większości chorób MAMA « NaturAsia Says:

    […] oczyszczeniu organizmu z AMA, co jakiś czas można przeprowadzić kilkudniową dietę oczyszczającą lub regularny post (na wodzie lub sokach) raz w tygodniu. Pomaga to w walce z nadwagę, unikaniu i […]

  2. Gruntowne porządki – oczyszczanie cz. 1 (domowa panchakarma) « NaturAsia Says:

    […] o oczyszczaniu pisałam na wiosnę (zobacz “wiosenne porządki czyli o oczyszczaniu“). To zdecydowanie najlepszy okres na wszelkiego rodzaju porządki. Jednak aby utrzymać czy […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: